fredag 30. oktober 2009

Griseflaks!



Naboen hadde garasjesalg, og mente hun hadde en gammel stol som måtte være midt i blinken for meg. Jeg takket pent for tilbudet, men var så opptatt med å male vinduer at jeg dessverre ikke hadde tid til å ta turen over for å se på den. Jeg har dessuten gitt meg selv "kjøpestopp" på ting vi strengt tatt ikke trenger mens vi pusser opp, og dette er den første høsten jeg ikke har vært på en eneste auksjon eller ett loppemarked *lett abstinens*! Men snille nabo ville likevel holde den av til meg, så kunne jeg komme å titte på den når jeg hadde tid...

For å ikke virke frekk, sendte jeg Hanne over for å se på den. Hun kom raskt tilbake, og sa kort at "det var en gammel stol som definitivt trengte nytt stoff",- men den var helt ok. "Ja er den meg?" spurte jeg. "Tja..vet ikke jeg" sa hun og trakk lett på skuldrene, uten at hun kunne beskrive den noe mer ?!?... Siden hun ikke "tente" umiddelbart (for hun vet vel godt hva jeg liker?), ba jeg hun takke naboen for tanken, men si at hun bare måtte legge den ut igjen, så hun ikke holdt den av for meg forgjeves. Gårdsplassen var nå stappfull av kjøpelystne folk med falkeblikk og kontanter. Hanne trasket opp igjen, men 2 min senere fikk jeg en mms fra henne med teksten "Her er den". Utifra det kornete og mørke bilde, kunne jeg umiddelbart se en perle av en stol!!! *Iiikkk* Ikke legg den ut!!! Den SKAL jeg ha!!!! Og den ble min...i grevens tid!!!! O lykke!!!



Stolen er fra en gammel gård på Hadeland, og i super stand! Naboen som er godt over 60 hadde arvet den av sin mor, som igjen hadde arvet den... Fjæringen er god og treverket stabilt og fint! Overflaten har en nydelig patina, og skal selvsagt ikke røres. Trekket må kanskje vike til fordel for et linfarget et, men ikke med det første! Hadde jeg hatt to av denne lekkerbisken, skulle den få flyttet rett inn på soverommet,- en på hver side av sengen, men som singel tror jeg den vil kose seg i spisestuen!

Lite visste jeg at naboen kjente min interiørsmak bedre enn min samboer;-)

Ha en flott helg!

18 kommentarer:

Balke gård sa...

Så herlig! Bra den ikke gikk til noena ndre, veldig fin stol! God helg fra Marianne

Nooria (www.detlillestore.no) sa...

Haha, litt av en historie. Godt naboen var standhaftig!

Jeg likte også stolen kjempegodt. Nå er jo ikke det noen overraskelse for meg, for jeg digger stort sett det meste du viser bilder av :-).

Ha en god helg da!

MiaNostalgia sa...

Åh stolen var kjempefin! Skjønner godt at du ville ha den. Morsom historie også :-)
Ønsker deg en god helg.

Love Your Homes sa...

Den stolen är fin som den är..vilken patina.
Ler lite åt din envise naerbo..sikken tur att hon var envis.

Ha en god helg,
Ingela

Villa von Krogh sa...

Vakker!
God helg til deg fra meg.

Blått er flott sa...

Åååååå, stolen er helt NYDELIG!!!
Har vært på jaket etter en i samme stil lenge, så synes du har vært kjempeheldig!!

Følger med på bloggen din, og dere får et vakkert hjem :)

Mette sa...

Skulle gjerne hatt den stolen selv! ;) Nydelig farge på treverket (stoffet ville jeg nok byttet ut da)

Ainosofia sa...

Hei, CHATEAU DE Konstans,
Jeg går ofte til å beundre bloggen din og jeg har fått inspirasjon til mange her.
Vakre hjem.

ANETTESHUS.COM sa...

En nyyydelig stol!! Ikke rart du er fornøyd! Godt den ble din til slutt;)

Ha en fortsatt herlig helg!

Klem Anette:)

BROCANTE sa...

Det var nok meningen du skulle ha den da. Ser godt at denne kommer til å passe hos deg.

Anette Willemine sa...

En tålmodig og vakker stol som fant sin rettmessige eier - til slutt.
Ha en deilig søndag!
Klem fra Anette Willemine

Mors værelse sa...

Jammen godt du fikk den utrolig lekre stolen i hus....!!
Gleder meg til bilde av den når den kommer på rett plass..:)

God søndag ønskes fra Mariann

Living LaVida sa...

Så flott stol da!:)Bra naboen ikke ga seg på det, hun viste nok hva du liker!
Ha en super søndag, og gratulerer med ny stol!:)

Mitt hvite hus sa...

Nydelig stol da...og litt av en historie... Bra du fikk den slutt..

Klem Kerstin

Dagny @ Beautiful Living sa...

Hehe, typisk samboere sier nå jeg! Stolen var virkelig nydelig, og flaks at du fikk den!! Bra du har en insisterende nabo! :) Å, jeg vil også på garasjesalg, loppemarkeder og auksjoner! Har funnet et bambusbord jeg har lyst på nå, men aner ikke hvor jeg skulle hatt det... Det går ikke på auksjonen heller, er på runde 2!

atinybitofheaven sa...

oi, nå ble jeg litt missunelig kjenner jeg- sånne naboer vil jeg og gjerne ha ;-)

Flott blogg du har; gleder meg til å se gjennom for tror ikke jeg har vært her før :-)

charm design sa...

Heldig gris ,den kommer til å bli kjempe lekker.

Lilla huset på prärien sa...

Åhhh vilken underbar stol!! Jag älskar den. Vackra gamla möbler, jag kan inte få nog av dem :)

Jenny