fredag 12. juni 2009

Gulv til besvær...


Foto: Jernia

Ting skal ikke alltid gå lett,-det har vi fått erfare den siste tiden... Vi holder fremdeles på med soveromsgulvet,- som skulle vært ferdig for flere dager siden. Grunnen til "forsinkelsen" er enkel,- lakk-krøll! Etter å ha grunnet gulvet og deretter malt det 2 strøk med gulvmaling i egenblandet farge, ville vi lakke det 2 strøk på toppen for å gjøre det mere slitesterkt. Da vi har en meget aktiv hund som liker å "skli på parketten", og vi ikke synes alt shabby er like chic, var dette løsningen..trodde vi.


Foto: Smart Club

Vi kjører forbi Smart Club på vei til huset hver dag, og tenkte vi skulle teste ut deres priser på maling og lakk. Vi forklarte betjeningen i malingsavdelingen at vi hadde malt det gamle tregulvet, og nå ville "forsegle" det hele med lakk. Det kunne godt bli litt blankere, men fargen måtte være den samme, sa vi. Den unge gutten bak disken slet med å holde snusen på plass, og slentret bort til et produkt som ville gjøre alt dette ifølge han. Da spannet med den anbefalte lakken var lagt i handlekurven vår, ba jeg også om å få en rulle som kunne brukes til påføringen. Han tok oss med til en annen hylle, og forklarte forskjellene på rullene, og gav oss den som skulle passe til lakken. Med kjøpet og lakken i boks, satte vi kursen hjem for å begynne påføringen.


Foto: Fine Art Wallpapers

Ved første strøk, fikk jeg imidlertid bange anelser om at Smart Club ikke lenger var så smart...Rullen de hadde sendt med oss (vi hadde skylt den før bruk) loet noe voldsomt, og gulvet gikk fra å være svalt hvitt til å bli surt gult...Jeg tenkte som så at det kanskje ville endre seg når det tørket, og tok hele gulvet ferdig. Da vi ankom huset dagen etter med sommerfugler i magen, var gulvet like gult, og nuppene fra rullen hadde nå tørket godt inn i underlaget. På jomfruturen over det, fikk jeg følelsen av å vandre i Sahara,- og det var ikke pga varmen;-)

Lettere fortvilet reiste vi så til Bauhaus, og fikk god hjelp av betjeningen der. Den hjelpsome mannen bak disken var malemester på 28ende året, og hadde kunnskapen i orden. Han fortalte oss at oljebassert lakk ville forandre fargen på et malt gulv, og det ville også gulne enda mer over tid. Det var noe alle visste, sa han *kremt* For å unngå dette skulle vi bruke en vannbasert lakk. Til slutt guidet han oss til rett rull beregnet til lakk,- som var noe helt annet enn den lo-dotten vi hadde fått i hendene på Smart Club.

Klok av skade dro vi derifra, og gulvet ble deretter pusset ned igjen i halvmørket. Vi trodde alle nuppene og den stygge lakken var av (det så sånn ut i måneskinnet*S*), så vi lakket det så på nytt med den vannbassert lakken som var mye enklere å jobbe med. Dessverre viste det seg i dagslys i dag, at gulfargen fremdeles var dominerende, og nå hadde det i tillegg fått et grønnskjær:-/

Så det var ingen nåde,- nok en runde med pussepapir over det hele, før jeg malte gulvet på nytt med gulvmalingen. Strøk nr to kommer i morgen, og da er vi er like langt som for flere dager siden *snøft*
Snakk om dyr og tidkrevende omvei!


Bilde tatt uten blitz,-selv etter at lakken er mattslepet (det var enda mørkere!), ser en tydelig fargeforskjellen...


Bilde tatt med blitz,-til høyre er original fargen, til venstre er samme fargen under to lag med lakk...

20 kommentarer:

BROCANTE sa...

Det skal visst ikke være enkelt nei.... Syntes du heller skulle ta jobben med å male over gulvet en gang i mellom når du syntes det blir for slitt jeg. Da unngår du hele lakk problematikken.
Lykke til!

T:o)ve sa...

Huff og huff for et ekstraarbeide dere fikk! Jeg takker imidlertid for at du delte dine erfaringer, for jeg skal male gulvet på hytta og med hund hos oss også ville lakktabben fort bli gjort hos oss også...
Så om dere blir fornøyd etter siste runde tar jeg gjerne imot tips på maling og lakk :)
Lykke til med finishen og jeg ønsker deg og dine en videre deilig søndag!

My Wonderworld sa...

Uff, så uhelig dere har vært.

Jeg imponeres uansett at dere står på og står på ;-)

Fint blir det :-)

Shabby Charm sa...

Så maks uheldige!!! Dere burde kreve erstatning fra Smart Club. Det går bare ikke ann!

Godt dere har så stort pågangsmot :)

Det blir ihvertfall knallfint til slutt!

Klemmer fra Maia

Mona. sa...

Nei,stakkars dere da......så utrolig unødvendig og kjedelig !!! Tenker jeg hadde dratt direkte til (ikke)smart club,og snakket med store bokstaver.......til gutten med den urejerlige snusklysa ! Makan til vranglære,skal man vel lete lenge etter...? Håper dere har fått kosa dere litt i helgen da,til tross for denne guttelarven....hører svigers sier dere har hatt så fint vær i Asker idag ! Det kan ikke vi skryte på oss,men,men.....:( Likte så godt den uteplassen dere lager dere,med stein som underlag,og i le av en rød uthusvegg.....det må jo bare bli superbra :) Lykke til med resten av gulvet da,så satser vi på at det blir rålekkert uten gulskjær.... ! Klem fra kalde nord.

My Wonderworld sa...

Denne daybeden i fiberbetong støpes i former, etter eget ønske, og kan flyttes, men er utrolige tunge.

Dette med barnevennlighet er et godt poeng. Jeg skal sjekke ut en tredje mulighet i dag, som også kan være aktuell.

Skal holde deg oppdatert ;-)

Ha en strålende dag!

Ramme alvor sa...

Hehe, eg må le. Og det er ikkje fordi eg tykkte dette var fortent, for det var det ikkje. Det er ikkje lite ekstraarbeid den karen har utsett dykk for. Grunnen til at eg ler er at då me bygde hus for eit par år sidan trur eg at den karen budde i Åsane...
Han såg ut til ¨vere 17 og eit halvt og han kunne og visste alt...eller ikkje viste det seg.
No jobbar han altså på Smart Club..;)

Villa Kos og Kaos sa...

To skritt frem og fire tilbake....
Så utrolig irriterende!!
Det kan synes som om de fleste av disse store kjedebutikkene kun har innkompetente tenåringer i sin stab, var ute for noe liknende selv hos Obs bygg!
Ser ut som du har nok å fylle tiden med du også, men skulle det snike seg inn en liten pustepause så må du få kokt rabarbrasaft!
Jeg opererer litt med slumpmetoden, så noen nøyaktig oppskrift har jeg ikke.
Men jeg bruker saftkoker, hiver skylte og skrellede rabarbrabiter oppi med noen jordbær og masse sukker (ca 100g sukker pr kilo rabarbra, men dette er smak og behag) Har du ikke saft koker funker en stor kasserolle også, kok i ca 1 t og sil så saften gjennom et klede (det beste er slike saftsil stativ en får kjøpe rimelig)men personlig synes jeg ikke det gjør noe om det er litt "grums" i saften det bli bare litt sjarmis..Vet ikke om du ble så mye klokere, men det finnes ikke komplisert i het hele tatt, så dette fikser du!
Lykke til!
Klem G-C

Nina i Paradiset sa...

Huff og huff!
Hadde du bare skrevet innlegget FØR du lakkerte, så hadde jeg kunnet advart deg!!

Men bruker dere ikke gulvmaling??
Den er jo mye sterkere enn vannbasert lakk, og da slipper du gultonene 100%.
Jeg anbefaler Oxan gulvmaling (mulig den skulle skifte navn nå, men det vet disse "malerne".)

Vannbasert lakk har langt ifra samme slitestyrke som oljebasert, og med hund ser jeg ikke for meg at gulvene ser så pene ut, uansett etter ett års tid....
Vi har denne 3 stjerners-vannbasert-lakken på både stue, gang og to soverom, og på kjøkkenbenken, (over kalk-lasur) men her er det altså forbudt område for hunder, hester og andre dyr, større enn en katt.
Etter ca 9 måneder ser benkeplatene temmelig slitte ut allerede (vi har 3 strøk med lakk på både benker og gulv)
Om vi hade hatt hund på gulvene....
-Tør ikke tenke tanken!

Synd at dere har hatt så mye problemer, og jeg håper virkelig at det går bra med gulvet!

Hilsen en som maler barnerom, loftsgang og trappene KUN med gulvmaling.
Klem!

Landlig eleganse sa...

Tror nok jeg ville holdt meg til gulvmaling jeg også! Uff så uheldige dere er da...

Det er veldig snilt av deg å "ha meg i tankene" på neste auksjon, ang. serviset! Jeg er ute etter tallerkener, dype, flate, store og små, eg. alt er av interesse. Har forresten aldri sett kopper til seviset, men det finnes vel ...Grønn Anna er også av interresse. Synes begge er fine, jeg;o) Tusen takk!

Klem fra Mette

Ellen - Charmerende gjenbruk sa...

Kjedelig med rulle som loer og lakk som ikke fungerer....jeg vurdere å male gulvene på hytta, det er fint å høre om andres erfaringer.
Det var morsomt å høre om moren dins glede over hunden Selma... det var som om du beskrev meg. Jeg har også hatt et anstrengt forhold til hunder, men det var før jeg ble kjent med en staff.
Du må ha en god uke.
Klem...Ellen

charm design sa...

Stakkars dere og gud for en jobb.....ja ja det er bare å ta det med et smil.Tross alt er det mye bedre å gjøre det om nå enn å gå å irriterer seg over det i ettertid.

Anetteshus.com sa...

Huff, så kjedelig!!! Sååå mye jobb til ingen nytte!? Håper det blir bra til slutt!!

Masse lykke til videre!

Klem Anette:)

irina /Alex sa...

NEEEIII !!

Det skal ikke vær enkelt gitt.

men så irriterende for dere da !!
jeg som er så temperamentsfull hadde tratt tilbake til smart club å helt lakken over dusten der ;)

Så hadd3e jeg hevet sagmugg på han.

Dere er så flinke jenter....respekt !!

Stoooor goklem fra en bloggvenn i nord !!

Klem

map79 sa...

Hei,
jeg holder også på og pusser opp gangen oppe. Har malt gulvet i fargen blåklokke. Vi skulle ha Oxan maling, da det var typen gulvmaling vi brukte ved forrige gulvprosjekt. Vi fikk beskjed om at denne ikke var i salg lengre, og at den var erstattet av 3 stjerner typen. Vi kjøpte også med blank lakk fra samme produsent. Pga div forsinkelser har jeg enda ikke kommet så langt at jeg har fått lakket gulvet. Nå er jeg litt nervøs her - skal/skal ikke lakke gulvet? Er bildet av den olje eller vannbaserte lakken? Er ikke i nærheten av spannet nå, så får ikke sett hva jeg har. Kjøpte det de anbefalte oss på coop obs bygg - men det er jo ikke alltid de har like mye peiling som de utgir seg for å ha...

Anonym sa...

Hei! jeg leste innlegget ditt, og ble sur på deres vegne! Vi har et vennepar som fikk feil råd på maxbo, men de dro tilbake og fikk ny maling og div tilbehør,- pluss pengene tilbake!! Når de gir feil råd, skulle det jo bare mangle.
Lykke til videre!
Liv M

Kjersti sa...

Uff! Føler med dere... Man er virkelig "fanget" når man handler sånne type varer som man jo stort sett ikke vet så mye om selv. Regner jo med at betjeningen vet hva de selger, men dengang ei...
Men det er bra dere går på nok en gang, så blir det bra til slutt!!! Lykke til videre!

damouredo sa...

Hi ! I'm from France, and I would like to paint my quite new wooden floor in white as you did. Did you use a special painting ? What is the advice that you could give me ? Thanks a lot for you answer

Nina sa...

Huff stakkars deg, synes sånt er utrolig kjedelig, finnes ikke noe som er verre enn å må gjøre jobben to ganger

Dan Pettersen sa...

Meget bra innlegg, synd det ble så mye stress, men bra at det ordnet seg til slutt!

På den andre siden synes jeg holdningene i kommentarfeltet her er helt forkastelige. Man kan vel enes om at personen bak disken i dette tilfellet ikke viste helt hva han snakket om, men å bruke negative ord i sammenheng med at han er ung eller snuser syns jeg er helt bak mål.

Er det virkelig slik at en automatisk er inkompetent og en snusklyse bare fordi en er ung? Er det virkelig umulig å ha fagkunnskap uten å ha jobbet 20 år som lavtllønnet butikkmedarbeider før en kan få litt respekt av middelaldrene kvinner med øye for farger og interiør?

Mvh.
Dan Pettersen,
inkompetent 22 år gammel mann som bruker snus,
8 års erfaring med salg av maling.