fredag 17. april 2009

Barneseng og grunning



En uke på etterskudd, fikk vi endelig begynt å male i kveld. Første rommet ut, var hovedsoverommet. Her har vi dratt av alle lister, flere lag med gulvbelegg, plater og tapet på veggene, samt reparert en gammel råteskade i ene hjørnet. Rommet har også blitt etterisolert fra innsiden med løsblåst Rockwool , noe som har resultert i små korkhull over det hele. Videre har vi slepet, skrapet og pusset gulvet, -pusset, skrubbet, sparklet, pusset igjen og vasket alle vegger og tak... flere ganger...Så etter et grundig forarbeid som holdt på å ta motet fra oss, var dagen endelig kommet for å kamuflere den depressive grønnfargen. Selv om veggene bare ble grunnet (og mye skinner igjennom), sank skuldrene et hakk ned av lettheten som oppstod;-) I morgen skal vi tilbake for å ta første strøk, samt klargjøre naborommet til samme behandling.


Før


Hanne synes jeg liknet på en nisse, jeg selv følte meg mest som en sopp;-)


Noen timer senere...

Ellers har det vært tilløp til krisestemning her hjemme...tapeten var utsolgt i butikken jeg kjøpte den fra, og også fra hovedleverandør...*iiiiiiikkkk* Har forstått det slik at visse kolleksjoner fra ulike designere, bare trykkes i et visst opplag,- som kunst,- og selvsagt gjalt dette denne tapenen:-( Så jeg så for meg at vi måtte rive det hele, og starte på nytt med en ny design...noe som ville vært tragisk. Etter å ha saumfart nettet, og sendt tusen mails til små og store tapetshapper rundt om i hele verden, fikk jeg endelig napp hos en liten butikk i USA. De hadde kun to ruller igjen, så jeg krysser fingrene for at det holder. Iom at det er mønster som skal matche, går det vekk endel tapet til tilpassingen. Takk og pris for internett sier jeg,-hva skulle vi gjort uten alle mulighetene det gir?





Jeg hadde også håpet på å komme meg på årets første loppemarked i helgen, men fornuften vant over lysten igjen*s* Også disse fridagene må brukes til oppussing...og slik går nok våren. Men jeg ser fram til å raide høstens markeder som en sulten løve;-) Gode auksjoner må jeg imidlertid alltid få med meg, og slenger med noen bilder av mitt siste funn fra Sverige. Denne skjønne gamle barnesengen i malt smijern, er fra 1800 tallet, og har nok hørt mange gode historier! Den kan trekkes ut, og brukes til barnet har begynt på skolen. Jeg har alt en gammel og sjarmerende treseng fra 40 tallet, som jeg "sparer" til egne barn, men det spørs om ikke den må vike for denne skjønnheten*S* Vi får håpe den snart kan tas i bruk;-)


Ha en super helg!

11 kommentarer:

Love Your Homes sa...

God morgon där borta,
ni är flitiga myror.
Man får gott inspiration av ert arbete.

Nu håller jag tummarna för att tapeten kommer till att räcka, visst är det greit med internet.

Ha en god helg,
Ingela

My Wonderworld sa...

Jeg vil bare si at jeg er så imponert. Dere står på og står på ;-)


For et utrolig pågangsmot!

Nå fremover kommer endringene til å skje fort. Det er gøy når man endelig kan begynne å male :-)

God helg! Og grattis med herlig seng ;-)

Therese sa...

Gud, så flinke dere er, jeg er imponert over arbeidsinnsatsen!!
Det er velig gøy å få følge med oppussingen av huset deres :O)

Den barnesenga er herlig, veldig heldig den lille som får en slik nydelig seng ;o)

God helg,
klem

Jannicke sa...

Imponerende!!
Så gøy du fikk napp på tapeten!

God helg :o)

Cathrine sa...

å det blir skikkelig fint... nydelig den senga da!! ha en fortsatt fin helg:)

Nina i Paradiset sa...

Så flott at tapet-problemet løste seg da!
Vi var egentlig ferdig med soverommet vårt, men det viste seg at når vi skal lekte opp taket for å legge steinen på på nytt (undertaket er lekk) blir taket hevet med 7 cm. Dermed må soveromsvinduet heves ditto!
Nå er nesten en hel vegg med nymalt panel nedtatt, og det er bare å motivere seg til å male på nytt!

Når det gjelder blomster, har jeg nok av forslag til en romantisk hage som passet til ett hvitt, gammelt hus! :)

Ønsker dere en fin lørdagskveld!
Klem!

Nooria sa...

Godt å høre at du fikk tak i tapeten!

Det er så gøy å følge prosessen deres, spesielt fordi jeg liker ALT! Husker ikke om jeg har skrevet det før, men jeg synes dere må ha et bloggtreff med guidet omvisning når dere er ferdige ;-).

I høst var jeg heldig å få tak i en nydelig hvit gammel skuvseng i tre til jenta mi, og den er skjønn. Smijernsseng er også nydelig! Jeg har lyst på en til å bruke som daybed på terassen.

Min Verden Hanne sa...

Jøss, så flink du/dere er. Håper det går bra med tapeten, men jeg tenker at jeg aldri hadde orket å jakte på tapet i USA. Da tror jeg alle venner og familie hadde besvimt. Mye fin maling sier nå jeg :D God søndag. H.

Ramme alvor sa...

Imponert over innsatsen dykkar. Flott vert det. Kryssar fingrane for at tapeten kjem vel fram og passar. Barnesenga var også nydeleg, men hadde satsa på tresenga til eigne born. Svenskesenga hadde slike mellomromm som pass nett til eit lite barnehovud....;)

Britt

BROCANTE sa...

Jeg fikk vondt i magen pga av tapeten din jeg... Håper det holder med to ruller!

Monica sa...

Hej !!!!!
Här är det fina bilder , som vanligt....!!!!
Och vilket målerijobb !!!!!!
Nyfken att se det färdigt !!!!!
Önskar dig en trevlig vecka,
Monica i Rom