tirsdag 10. mars 2009

Edle dråper...



Da det er umulig å oppdrive støvsugeposer til industristøvsugeren Dewalt her i byen, ble det en uventet, men etterlengtet frikveld på meg i dag:-) Etter å ha slepet trappen i helgen *jippi*, er det umulig å jobbe noe mer i huset før det er kraftig støvsugd. Nå er det berømte støvteppet på plass igjen...over alt! Så da ble det tid til litt blogging og surfing på nettet i stedet*s* Noe som i grunn fort kan bli en dyr affere...

En av mine (u)vaner er kaffe...jeg er helt avhengi av disse edle dråpene hver dag,-sterk espresso med melk,- cafe au lait eller cappuccino *mmm*. Det startet med at pappa kom hjem med en espressomaskin, fra en av sine mange jobbreiser utenlands...Da var jeg 14 år, og jeg synes maskinen foran meg var svært eksotisk! Etter å ha blitt servert den første koppen av far selv, med deilig mykt skum og x-antal sukkerbiter oppi, var jeg hekta. Dette var noe annet enn den sure traktekaffen de tørre lærerene på ungdomsskolen drakk;-) Da sukkersjokket hadde lagt seg, og jeg noen år senere flyttet for meg selv, stod Bialetti epressokanne først på innkjøpslisten, før både seng og tv *s*



Denne lagde deilig kaffe, men det ble fort tungvindt når 4 venninner kom på besøk, og alle ville ha en latte eller to...Så det tok ikke lang tid før en del av studielånet mitt spanderte en espressomaskin på meg. Dette var en viktig investering for min framtid mente jeg, da den ville stimulere leselysten min på sene kvelder, samtidig som den ville gi meg viktige avbrekk (les:kosestunder) i en travel hverdag. Den var dyr og fancy, og måtte da selvfølgelig lage himmelsk kaffe må vite...Så feil kan man ta...Kaffen var tynn og flat, og steameren blåste mer vann enn luft i melken*isj*. Men maskinen skulle være god den i følge selgeren, så da var det sikkert kaffen det var noe galt med. Jeg kjøpte meg derfor en (billig) kaffekvern, og trålte byens finere kaffeshapper (og det var ikke så mange av de på denne tiden) på jakt etter de beste bønnene.



Men til ingen nytte...det eneste som gav med den gode kaffeopplevelsen, var lukten av nymalte bønner...men det stoppet der. Så maskinen ble gitt videre til min lillebror, som lagde seg et par lunkne kopper, før han pensjonerte maskinen for godt. Jeg tok fram den trofaste Bialettien min igjen, og levde godt på den for inntil 2 år siden. Da hadde jeg lenge snust på helautomatiske espressomaskiner, og var veldig fascinert av at en kunne få ferdige latter på et tastetrykk...kjapt og enkelt! Jeg gjorde masse researh på nettet for å ikke kjøpe "katta i sekken", før jeg klasket til og kjøpte meg en maskin som gjorde at det ble suppe på oss i 2 mnd (ikke veldig populært siden det kun er jeg som drikker kaffe av oss også..thihi).

Her var det innebygget kaffekvern, og alt lå til rette for den perfekte koppen med gull. Etter et halvt år med prøving og feiling, røk maskinen, og vi fikk en ny av butikken pga garantien. Maskinen var riktig nok enkel i bruk, men det gikk virkelig på bekostning av smaken. Da den på nytt røk i vinter, hadde den fått sine sjanser. Igjen har jeg kjørt manuelt... helt til i dag... Kaffetørst som jeg var (og med stor innflyttningsfest snart rundt hjørnet med likesinnende tørste gjester*kremt*), gjennopptok jeg mine studier av den ultimate maskin.


Rancilio Silvia

Så i kveld har jeg blitt den stolte eier av en "Rancilio Silvia", som av kjennere rundt om i verden skal være den beste hjemmemaskinen på markedet. I tillegg bestilte jeg kværnen "Rancilio Rocky", og litt annet stæsj for å komme nærmest mulig cafe-kaffen i smak. Det å lage en god kopp kaffe er en avansert kunst, og skal ikke undervurderes;-)


Rancilio Rocky

Så nå gjennstår det bare om jeg lar meg forføre av en ekte italiener;-) De pleier å levere varene sine, så jeg er optimistisk også denne gangen!

7 kommentarer:

My Wonderworld sa...

En frikveld høres deilig og vel fortjent ut ;-)

Kos deg!

Venke sa...

Spennende å høre hvordan det går med kaffen! Selv har jeg gode erfaringer med innebygd Miele -lager nydelig Cappucino. Spørs om det ikke blir en sånn når vi pusser opp kjøkkenet. Også er det jo lett å bare trykke på en knapp da- men det hjelper selvfølgelig ikke om man ikke blir fornøyd med resultatet...

Therese sa...

Ha ha, nå er jeg spent på å høre hvordan resultatet til denne maskinen er !!
Vi har en Gaggia (tror det er sånn det skrives). Har hatt den i 5-6 år er ganske fornøyd med den. (Den har riktig nok fusket litt i det siste) Syntes det har mye å si hvilken "melkeblanding" jeg bruker når jeg lager latte/cappucino, blander skummet og helmelk - mest skummet og så en dæsj helmelk :)
Er redd vår maskin er i ferd med å kapitulere og derfor er det jo topp at du sjekker ut kvaliteten på maskinene og legger ut resultatet her (så vet vi hva vi skal gå for neste gang) :o)

Ha en fortsatt god dag (håper du får tak i støvsugerposer snart da og at det slutter å snø hos dere)
Klem

Dagny @ Beautiful Living sa...

Hehe, du er kaffomann på samme måte som jeg er teoman! fniis... :)
Håper du blir fornøyd med det siste underverket!

Anja-Elin ♥ Vakre augeblikk sa...

Hehe, truuur du ligner litt på min mann på det området :) Sjølv drikk eg ikkje kaffe.. hehe. Ha ei herlig veke! Godklem

mettemaja sa...

Mmmmm, nå ble jeg ikke reint lite kaffetørst her jeg sitter og venter på at lunsjen min skal bli ferdig... Blir spennende å høre om du blir fornøyd. Her i huset investeres det helst i best i test-duppeditter nemlig - i alle fall er min bedre halvdel svært så opptatt av det! Og god kaffe er en viktig ingrediens i et godt liv!

Love Your Homes sa...

Hej Cat,

förutom att du är en hejare på att putsa upp stuen eran, är du en liten livsnjutare.
Gott kaffe och ett glas vin höjer nivån på vardagen.
Det är du värd!

Kos från Ia