lørdag 14. februar 2009

Utålmodig...



Merker at jeg begynner å bli litt smålei av å vise stygge oppussingsbilder i kunstig flombelysning, der hus og fe lett kan forveksles med slitne rivningsobjekter...Jeg vil så mye heller dele vakre bilder av nye spennende funn, og interiør som bader i dagslys...Dessverre hører nok dette framtiden til. Estetikeren og drømmeren i meg får hjerteklapp og svettetokter hver gang vi entrer dørterskelen til huset, mens praktikeren og realisten tappert bretter armene opp. Før jul var målet å flytte inn i løpet av januar, i begynnelsen av fabruar ble "fristen" flyttet til påske...nå er jeg fornøyd om vi i det hele tatt blir ferdige:-) Men siden jeg har valgt å bruke bloggen som en slags dagbok for renoveringen,- både for egen del og for familie som bor i utlandet, vil også de kjedelige stegene dokumenteres, dog ikke bloggifiseres*s*


Floor before


Almost done

I går var det det originale tregulvet på soverom og stue oppe som skulle fram. De lå godt gjemt bak tykke plater og seigt laminat. For en jobb! På soverommet var platene bare spikret fast (med 1 million spikre), men på stuen var de limt fast med superlim *phui* Uheldigvis klarte Hanne å skade tommmelen stygt da vi skulle dra av den første biten, og hun ble sittende sykmeldt resten av kvelden, i et hjørne med hånden trygt plassert i en skål med snø. Den var heldigvis ikke brukket, og forhåpentligvis er den oppe og hopper om et par uker! I dag ser den heller pjusk ut stakkars...blek om nebbet...tommelen altså;-)


En skadeskutt stakkars fulg som synes veldig synd på seg selv;-)


Klok av skade, hadde vi denne gang kjøpt inn masker. Ekkelt å jobbe med *klamt*, men desidert bedre for lungene...

Beleggene ble revet av, og på soverommet skinner nå gamle treplanker side om side. På stuen gjenstår det derimot litt mer jobb. Laminaten er av, men papplatene sitter som støpt. Så i kveld har jeg tømt bøtter med grønnsåpevann utover det, og i morgen bør det være klart for å skrapes av...Deretter venter en runde med slipemaskin og så til slutt maling.



Selv om det er et herk å holde på nå, er jeg sikker på at det er verdt strevet:-)

Ellers skulle vår blide røregger ha jobbet på badet i uken som var, men grunnet den bitende kulden som er her på Østlandet om dagen, måtte han akutt ta seg av x antall sprengte vannrør i andre hjem. Så da kommer han heller på tirsdag og monteret opp vask og badekar! Sistnevnte ble bra ferdig malt, og jeg gleder meg masse til å se det på plass!

Ha en flott søndag!

9 kommentarer:

Beautiful Living sa...

Huff, vet hvordan du har det. Vi gikk latterlige to uker over tiden og jeg synes det var grusomt... Kan bare forestille meg hvordan måneder med forsinkelse er. Men det er vel nesten heller regelen enn unntaket med forsinkelser i en byggeprosess. Og tenk så fantastisk det blir når dere er ferdige! Håper tommelen er bedre i dag, stakkars :)

Gleder meg VELDIG til å se badekaret!
Bestemte du deg forresten for tapet til 2.etasje? (de forskjellige blomstrete)

H elle K sa...

Hei, det er et strev, men det er verdt det. Her var det mange lag med forskjellige ting før tre gulvet dukket opp, man glemmer strevet etter hvertå er bare glad for det fine som kommer frem.. ha en fortsatt fin helg.. Kristin

mettemaja sa...

Jammen er dere flinke! For et forhold dere får til huset deres når dere kjenner hver spiker ;)

Jeg er så heldig å jobbe i et 114 år gammelt renovert hus, og der frøys vannet i går ja.

Lykke til videre! Spennende å følge med!

Prinsessa sa...

Lenge siden jeg har vært her inne men for en forvandling. Jeg er helt målløs. Det blir jo fantastisk jo!!!
he he he den maske problematikken kjenner jeg til. Jeg stod å spraya noen møbler svart høyglans i garasjen. Uten maske....det var ganske spennende det som kom ut nesa ved neste "utblåsning"
Nå skal jeg bli flinkere på å komme inn hit regelmessig slik jeg oppdateres når du oppdaterer og ikke en måne på etterskudd. Ha en herlig søndag. God klem til dere begge to:O)

My Wonderworld sa...

Jeg tar meg av hatten, igjen og igjen ;-)

Jeg beudrer pågangsmotet ditt. Resultatet blir bare fantastisk, så det er bare å glede seg til den dagen dere bare kan nyte og de sene kvelder med oppussing er over.

Dana sa...

Wow. Very impressed with all your hard work! This will be fun to follow. I found your blog through Anettes Hus and with the help of Google translator or my husband who speaks Norwegian I am enjoying all these beautiful Norwegian blogs like yours!

Why did people ever cover up beautiful wood floors with laminate and super glue. evil!

charm design sa...

Mist ikke motet,det er vært alt strevet det kan jeg love deg.Lykke til videre.

irina /Alex sa...

Glede meg til det ferdige resultatet gitt.
Dere er dyktig !!

Klem

Kine sa...

Første gang jeg er innom bloggen din, imponert over hva dere får til! Gleder meg veldig til å følge med videre, dette blir fantastisk fint ;)
Har selv et sveitserhus fra 1920, blir helt oppgitt over all "lappingen" de gjorde på 70-tallet. Her går det ikke like fort som hos dere, men den som venter på noe godt..

Ha en fin helg!