søndag 1. februar 2009

Litt mer bad...og kjøkken...


Our new bathtub has arrived from England

Da er jeg tilbake igjen etter en liten uplanlagt pause.
Uken har vært travel både privat og på jobb, og den strakk seg også over helgen...Jeg hadde virkelig hatt behov for en liten ferie nå, men den kan jeg se lenge etter;-) I store renoveringsprosjekt kommer det alltid litt "dø-tid" der det virker som alt står stille, og resultatene ikke er like synbare...Slik har det vært nå, da en gammel råte/fuktskade som gikk laaaangt inn i veggen og opp til taket har blitt utbedret. Aldri hyggelig med slike "overraskelser", men nå ser det heldigvis ut til at huset snart er friskmeldt:-) Grunnarbeidet er så uhyre viktig, så da får jeg tåle å vente litt på de store synlige forandringene.

Kjelleren var som tidligere nevnt meget fuktig, og trengte akutt førstehjelp. Etter mye research valgte vi å innstalere et EPS system, som fjerner fukt med svakstrøm! Stømmengden (som jeg var litt bekymret for grunnet stråling) tilsvarer en lyspære, så det kan vi saktens tåle*s* Fordelene med dette er at du slipper å grave opp hele hagen, samt at det også fjerner fukt som trenges inn via grunnen (noe ikke vanlig drenering gjør,-det stopper bare vann inn fra sidene). Så nå er vi super spente på resultatet. De garanterer tørr kjeller, så da får vi bare vente å se! 4 uker skulle det ta å tørke det opp.


(Bilde: Rubitor)

Ellers er badekaret endelig kommet fra England (bildet på toppen). Det ble en litt annen modell en egentlig ønsket, grunnet begrensninger i forhold til bredden...Døren er ved siden av, og det vi hadde valgt ble desverre for bredt:-( Men dette var en absolutt god erstatter! Vi har valgt hvite ben, og så skal utsiden males.

Armaturene til vasken er også kommet,-de måtte spesial bestilles fra Italia, da de ikke lenger tok inn 3 hulls servantbatteri i Norge. De solgte visst ikke så mye av de her...Merkelig! En ting er to kraner, der du har varmt vann i en, og kaldt vann i den andre,- det er veldig upraktisk...men her kommer jo vannet blandet ut fra en kran? Ja, ja...det viktigste var at det lot seg få tak i:-)



Picture from my previous home,- I am going to paint the same square pattern on the kitchen floor in the new house...not looking forward to that job I must say;-)

I morgen tar vi fatt på en ny og spennende uke, der nytt kjøkkengulv skal legges. I dette rommet mangler halvparten av det originale gulvet, da det var revet av da de laget bad i 1969. Siden det ikke lot seg skjøte på, må vi legge et helt nytt. Så her kommer et ubehandlet Siljan Furugulv med bredde på 13,5 cm, som selvsagt skal males. Vi tar med oss gulvet fra Vestre Voksen Gård, og maler nok en gang ruter (en jobb som forøvrig frister lite nå)!



Ha en fin mandag!

14 kommentarer:

Beautiful Living sa...

Det gulvet er bare helt fantastisk! Og badekaret er også nydelig, skulle du male det? Gleder meg til å se nye bilder etter denne uken!

My Wonderworld sa...

Ja, så flott badekar! Håper dere ikke får flere overraskelser og at progresjonen går etter planen.

Kan jeg spørre hvilken farge dere skal male badekaret?

BROCANTE sa...

Jobben med å male gulvet tror jeg er vel verdt slitet. Det er et utrolig fint gulv - og hvis du var fornøyd med det i det gamle kjøkkenet så hvorfor ikke ta det med inn i det nye? All malertapen er vel det værste tenker jeg.

Shabby Charm sa...

For et vakkert badekar! Jeg er så imponert over alle de unike og spesielle tingene dere får tak i.
Finner du det meste på nettet?

Gulvet i ruter er jo bare så fint. Lykke til med den jobben :)

Har et spm. til deg. Vi har tenkt å male gulvene i hele leiligheten vår. De er i dag beiset brune. Har du noen gode tips for å få best mulig resultat?

Klem fra Shabby & Charm

Mitt Empire sa...

Badekaret er nydelig. (Jeg har det samme selv)

Love Your Homes sa...

Jag blir så imponert av ert arbete, golvet, val av material......
Jag är nog lite avundsjuk på kontakterna era ute i världen, vilken härlig möjlighet.

Dock beställde jag mitt sittbadekar i samma stil från Kina, det fungerade alldeles perfekt.Det gäler att våga lite.

Ha det gott,
Ia

Venke sa...

Hei! Hvordan gikk du fram for å få bestilt armaturen da og hvor mye måtte du betale? Har lagt ut en etterlysning på hjemmesia mi - men ingen svarer - men så fant jeg deg - så nå er det kanskje håp! Fin blogg du har! :)

Mitt Empire sa...

Ja, det er deilig å bo ved sjøen. Det var en av grunnene til å bygge nytt; vi hadde muligheten til å få sjøutsikt...

Badekaret er fantastisk. Det er fint i overflaten, lett å holde rent, for ikke å snakke om at det er dypt... Jeg liker å bade i MASSE vann, og i det gamle huset, hvor vi hadde et originalt løvefot-badekar, satt jeg alltid med knærne over vann.

Ha en fin torsdag, og gled deg masse til å innvie badekaret.

Therese sa...

Hei hei!
Hadde engentlig tenkt jeg skulle "skrive" litt om hvordan jeg syntes Sens malingen var i et innlegg, man dagene flyr litt i fra meg for tiden ....
Det er veldig "deilig" å slippe lukten og gassen når en bruker Sens og et stort pluss (for min del) er jo at det er superenkelt å rengjøre koster/ruller (jeg har vært en storforbruker...)+ nr to er jo at du kan male flere strøk på en dag !! Jeg syntes nok at malingen ikke blir fult så glatt som den tradisjonelle oljemalingen, blir liksom litt "stripete". Nå er ikke jeg helt ferdig å male, må ha et strøk til (Sens dekker forresten godt). Så jeg har liksom ikke bestemt meg helt for om dette er en malingstype jeg vil bruke neste gang jeg skal male panel også. Det spørs jo litt på hvor "prikete" man er - jeg er pirkete :)
Altså mange pluss, eneste negative er at det ikke blir like glatt overflate som med oljemaling.
Vet ikke om dette gjorde valget ditt noe enklere :D
Lykke til !!

Therese sa...

Ai ai - noen skrivefeil her ser jeg....
:o)

My Wonderworld sa...

Så spennende med grønt badekar. Håper du finner den perfekte fargen i dag.

Ja, vi er på mammapermisjon i Marbella - for 2 mnd.

Kan absolutt anbefales ;-) Kan jo tenkes at dere trenger et avbrekk fra oppussingen på et tidspunkt?

Ha en flott dag?

Anja-Elin ♥ Vakre augeblikk sa...

Kjempeflotte bilder :) Flott inspirasjon fra deg. Ha ein fin dag! Godklem

Lena Kristina sa...

Det kommer bli såå fint i ert nya hus.

Jag har med målat rutigt golv hemma hos oss i vardagsrummet. Jag ångrar mig inte, tycker det är jättefint.

Ert förra hus vardet jättemysigt i tycker jag

Trevlig helg

Kraam Lena

Shabby Charm sa...

Tusen takk for malingsrådene! Nå er det bare å sette igang. Gleder meg veldig til å få jobben gjort.
(Selv om det nok tar litt tid.)
Men det er jo ingenting i forhold til den jobben dere gjør!

God helg klem