torsdag 11. september 2008

Bakedag

Det finnes ikke mye som er bedre en frukt og bær fra egen hage. Høsten er tiden for kakebaking her i huset, og favoritten er eplekake. I dag fikk jeg ånden over meg, og tenkte jeg skulle bake både kake og brød...med en liten vri. Jeg har i den siste tiden blitt veldig opptatt av hvor mye sukker vi får i oss, og lett lenge etter en god og "sunn" erstatning. Fruktose som Atkins anbefaler, leste jeg stimulerer kroppen til å lagre mere fett, Splenda som skal være det helt store, inneholdt klor ?!?, for å ikke snakke om aspartan som gir oss hull i hjerte og kreft i følge rotte-studier..Men så kom jeg over Sukrin (som jeg ikke klarte å lete opp noe nevneverdig negativt om), som en kun for kjøpt i helsekosten...Stiv pris, men abolutt verdt et forsøk:-) Når jeg først var i det sunne hjørnet, byttet jeg like gjerne ut hvetemelet, med glutenfritt mel...Kake ble det, men konsistesen ble noe rar...litt sånn gummiaktig..hmm... Takk og pris for at jeg hadde en mengde epler i den, slik at jeg i alle fall kunne spise de*s* Om det var melet eller sukrinet som var den skyldige, er jeg ikke sikker på, men holder en knapp på melet.

Jeg har også fått det for meg at jeg kanskje kan ha Candida allergi, etter at flere venninner tror de lider av dette;-) Gjær er fy-fy da, og min alternative side skulle derfor bake 3-Korn-Brød uten gjær. Det er ingen tvil om at vi spiser alt for mange raske karbohydrater, og tror at en liten omlegging i kostholdet kan gjøre mye godt.
Jeg fant fram en oppskrift på nettet og satte i gang, noe som resulterte i 4 stk paddeflate brød etter 2 timers knaing og svetting på kjøkkenet*grrrr*
De ble slukt rått av søppeldunken under vasken, som nå er blitt god og rund...

Så jada...bakedagen var en suksess*kremt*;-)
Det er kanskje ikke så rart at det er vanskelig å spise sunt?
I morgen bretter jeg opp armene på nytt, og prøver på en pærekake med sukrin, men med vanlig mel...
Blir det vellykket, har jeg i alle fall klart å ta knekken på sukker-monsteret*s*


4 kommentarer:

Miamor sa...

He..he..lo godt av orienteringen din...men litt skummelt med den elgen da...litt mindre farlig på veggen..Ikke at kjeg har en på veggen, men slektningene deres er vel i vinden nå. På veggen mener jeg!!

Og baking ja...Har prøvd å kutte sukker og raske karber noen år nå, men å bake med disse sukkererstatningene..nei.det har jeg gitt opp...ihvertfall kaker.
Brukte fruktose noen år, men nå er det lite av det til hverdags. Kan ikke bake julekaker med det ihvertfall. Har kastet en del av dem ja...

Får besøk av noen bloggdamer fra trøndelag i dag . GLEDER MEG!

Lykke til med bakinga. Er interessert i å høre hvordan det går...
Har du lest boka Helseguiden av Paul Clayton. Hvis du er litt interessert i kosthold og vitaminer, er dette en bok jeg leser for andre gang nå!!

Ha det godt!

Livet er heeerlig sa...

Huff det er jammen meg ikke lett å leve sunt :)
Er det ikke det ene så er det det andre...
Jeg har prøvd å unngå sukkermonsteret til mine to små, men det er nesten helt umulig!
Det beste er jo bare å leve av råvarer og det er jo ikke helt lett. Aiai vi får gjøre det beste ut av det. Du gjorde iallefall et hederlig forsøk :)
Ha en fortreffelig helg
*Siv*

Mona. sa...

Takk for koselige ord fra deg,vi er allerede på jakt.....så på et igår,men det var VELDIG usentralt,så veien til jobb blir to timer ekstra kjøring....så det er bare å fortsette jakten.

Så det sier du,at jeg spiser KLOR??? Herregud.....?? Fruktose har også vært prøvd,men i kaker må jeg bare bruke det vanlige sukkeret,har lagd mange nok til søppelbøtta......nemlig ! Da får jeg heller spise bittelitte granne mindre.....hihii :)

Koser meg med dine interiørbilder,nydelige dører du har....og fargene er helt "mine" :) Ønsker deg,og dine en super helg :) Her blir det vel å stå med hue nedi eskene....og levere noe til Fretex .......så det kommer da noe bra,ut av denne bråe flyttingen :)

Bak en Sky sa...

Det er jammen ikke greit å vite hva man kan spise for å leve sunt!!!....jeg går for et variertkosthold.En eplekake i ny og ne skader ingen!!Godt er det også!Baket en i forrige uke jeg!!!NAMNAM!!!
får jeg komme på besøk når du tar den ut av ovnen??hehe