torsdag 14. august 2008

Gullfunn...


Noe av det som er sjarmerende og flott med å bo i et gammelt hus, er å få leve med og tett på godt håndtverk. Her er hver eneste tømmerstokk nøye laftet av sterke hender for over 300 år siden, og står like stødig i dag som det gjorde den gangen. Gulvene er også høvlet for hånd, og har alle litt forskjellig bredde som gjør de så unike,-elsker det! Selv spikerene har ulik form, etter å ha blitt smidd, en etter en, av smeden i den glodhete gårdssmia....Her er det lagt ned mye tid og arbeid i hver minste lille "byggekloss", som vitner om at husbygging var en tidkrevende og stor oppgave for seriøse håndtverkere.

Som jeg tidligere har nevnt i et annet innlegg, var dessverre de fleste dørhåndtakene her byttet ut med nye på 50 tallet, og det så heller trist ut mot de gamle og fine dørene. Nå har jeg ikke lykkes i å finne originale håndtak fra 1600 tallet, men har i de siste årene lett etter antikke vridere som kunne passe bedre. Nok en gang har jeg kommet over noen skjønne i Danmark,- fra denne butikken.
Forrige uke dumpet de ned i postkassen min, og i dag er de endelig kommet på plass!
Jeg sier det igjen,-de visste virkelig hva de drev med på den tiden...for noen detaljer!
De framstår som rene smykker på de hvitmalte dørene, og jeg er sikker på at den vanlige skrikete knirkingen jeg hørte fra kjøkkendøren i kveld, hadde en annen og mildere tone...
Det var som om jeg svakt kunne høre summingen av "Diamonds are girls best friend"...Jeg tror jammen det er flere enn meg som er fornøyd med denne utskiftningen:-)





4 kommentarer:

Ada och Emil sa...

Hello!

It is perfect handle.
Like a jevellery :)

Have a nice weekend!
-Sanna

janne - kathrine sa...

Så heldig huset ditt er - som har deg ;-)
Ja, tror nok mange oppussinger av gamle hus har gjort vondt værre opp gjennom tidene. Skifte ut gamle dørhåndtak med mer "moderne" er jo en ting, men tenk på alle som har spikret igjen gamle flotte hus med eternittplater da!!!

Forresten synd at tømmerhusdrømmen din ikke ble noe av - det hadde sikkert blitt flott i dine hender :-)
Selv bor jeg i et hus fra 1972, så det er begrenset med sjarm og håndtverksmessige C moment å spore her i gården ;-)

Ønsker deg en riktig fin helg!

Love Your Homes sa...

Vilka smycken till handtag du har funnit, det är precis så här jag menar när man ramlar pladask. De är helt underbara, grattis till fyndet.
Ha en god helg, Ingela.

P.s. Bra tips på den danska nätbutiken.

Inger sa...

Hjelpe meg for en fin dørvrider!
Den forårsaket åndenød...hoppet over et slag som du sier. Bor selv i et gammelt hus og det er de små tingene som gir huset særpreg. Som en usedvanlig vakker dørvrider! ^^,