søndag 31. august 2008

Sørlandet


Denne uken har flydd av gårde, og vips så er det søndag igjen...Hmm...selv om jeg ofte tar deler av natten til hjelp (med glede, da jeg er veeeldig b-menneske), så skulle altså døgnet hatt flere timer! Helgen derimot har vært helt fantastisk og veldig avslappende selv med tett "program". Mamma og jeg har besøkt familie på Fevik, og jammen holdt vannet nesten 20 grader enda! Det er umulig å dra til Sørlandet uten å bade i sjøen,-nesten uansett årstid;-) På Fevik ligger også Strand Hotel,-en perle i skjærgården fra 1937. Hotellet har en rik historie, og er en av de få hotellene igjen i Norge bygget i Funkisstil.


Strand Hotel

Lørdagen koste vi oss i strålende solskinn i Grimstad,- en sjarmrende by med mange små koselige gamle trehus. Det var hit Henrik Ibsen dro som 15 åring i 1843, for å bli apotekerlærling. I apotekbygningen i Østregate, begynte Henrik senere sitt rike forfatterskap. I den spartanske vaktstua i huset (som fungerte som soverom for han og apotekeren i flere år), ble flere av hans verker til på et enkelt og lite trebord. Sommeren 1850 flyttet Ibsen til Oslo for å ta artium, og resten er historie. Det var ikke apoteker mannen skulle bli, men en av Norges størtse dramatikere gjennom tidene. I dag huser Grimstad, Ibsen Museet, som er absolutt verdt et besøk!


Henrik Ibsen

Vaktrommet i apotekerbygningen, som fungerte som soverom og skrivestue for Ibsen. (Bilde lånt fra Riksarkivet)

Mett av helgens mange positive inntrykk, har livet på gården gått langsomt i dag:-) Jeg har vært ute i hagen og plukket litt blader (må passe på å utnytte de før høsten kommer og stjeler farge og spenst), og bundet meg noen kranser som får pynte opp både her og der!

Ha en fin ukestart!

3 kommentarer:

Love Your Homes sa...

Men så spännande med Ibsen.
Och hotel Strand är verkligen flott.
Du verkar ha haft verkligt god helg,,
Ingela

Bak en Sky sa...

Det høres ut som om du har hatt en begivenhetsrik helg!!vi har også hatt herlig vær her i trøndelag i dag!Ikke badevær da men....hehe...

Ha en fin kveld!

Nr. 5 sa...

Heisann
Ser ut som om du har hatt en flott tur. Her har også været vert strålende i helga, og vi har fått padlet litt i kano :)
Jeg har en award til deg inne på siden min ,)

Klem fra nr. 5