tirsdag 8. april 2008

Fattigmannssølv

Jeg har lenge samlet på gammelt fattigmannssølv.Det begynnte med en lysestake for ca 10 år siden, og dermed var jeg bitt av basillen:-) Den gangen var gjenstander i fattigmannssølv ikke så særlig populært, og en kunne gjøre noen veldig gode kjøp!. I dag derimot har folk fått øynene opp for disse flotte samleobjektene, og prisene har skutt i været. Interiørprodusentene har hengt seg på denne bølgen, og begynt å masseprodusere nye artikler i fattigmannssølv,-til manges glede og andres sorg. Jeg selv i sistnevnte gruppe. Kopier av ting har aldri tiltalt meg,-spesielt gjelder dette gjenstander som bevisst blir laget kun for å se gamle ut. I mange tilfeller kan slike kopier ved første øyekast være vanskelig å skille fra originalen,-selv for kjennere. For meg er gleden over å lete etter og finne en originalitet hele drivkraften! Fattigmannssølv har sitt opphav fra England på midten av 1800 tallet. Glasset ble blåst tynt, og innsiden ble belagt med "sølvfolie" eller kvikksølv. Etterpå ble hullet i bunnen tettet med en propp slik at "sølvet" ikke ble ødelagt (kvikksølv tåler ikke oksygen). Noen gjenstander ble så dekorert med små blomster o.l på utsiden. Dette var en billig måte å lage lysestaker, skåler etc på,- derav navnet fattigmannssølv.

Lite visste glassblåserene på den tiden at deres objekter over 100 år etter, skulle bli så kostbare og ettertraktet:-)



1 kommentar:

L sa...

fattigmannssølv er kjempe fint :)