torsdag 10. april 2008

Amalie


Amalie" ble til for 12 år siden, og er den første og eneste dukken jeg har laget. Av ren nyskjerrighet, meldte jeg meg på et kurs hos en skolelærer da jeg var 17 år. Hun var moro å lage, og jeg lærte mye underveis,-ikke minst om porselen og hvordan det oppfører seg! Hodet og hender er støpt i en gammel form. Deretter ble det pusset med "våtskrubb" for å fjerne alle skjøter, så brent ved ca. 1220 grader og på nytt finpusset og så malt. Helt til slutt brennes produktet flere ganger. Kroppen er sydd for hånd og stappet. Originaldukken av denne modellen ble laget i 1920. På seg har hun min mors gamle blondekjole som igjen min kjære bestemor Elsa har sydd. I antikkverdenen kan en dukke kalles antikk dersom den er 75 år eller eldre. Gamle dukker er blitt populære samleobjekter, og selges på store auksjoner både her i Norge og internasjonalt. Interessenter kan lete lenge etter "det rette stempelet i nakken",-her spiller produsent, modell og periode inn. Har dukkene sine originale klær på, hever dette selvsagt verdien. Jeg er ingen samler, men synes "Amalie" med sitt yndige vesen der hun sitter i finstasen, passer fint på gjesterommet vårt. For min del er det jo også hennes historie som gjør henne så spesiell!


Ingen kommentarer: